28.02.2024

terug

UPDATE: Het nieuwe consumentenrecht al geïntegreerd in je algemene voorwaarden?

Vorig jaar trad het boek XIX van het Wetboek economisch recht in voege. Daarmee kwam er een extra beschermlaagje op de consumentenrechten rond het invorderen van openstaande bedragen. Misschien wist je dit nog niet? Dan is het hoog tijd om je algemene voorwaarden aan te passen!

Voor B2C-ondernemingen

De nieuwe wetgeving is sinds 1 december 2023 van kracht en handelt o.a. over de invordering van achterstallige geldschulden bij consumenten. Lees: openstaande facturen. Concreet zijn er twee principes die in de praktijk een herziening van je algemene voorwaarden vragen.

  • Kosteloze betalingsherinnering

Je moet de klant verplicht een kosteloze betalingsherinnering sturen. Dat kan gerust via e-mail.

Deze herinnering vormt de start van een termijn van 14 dagen. Je klant moet binnen deze periode de kans krijgen om alsnog te betalen, zonder dat je hierbij een schadevergoeding of intrest mag aanrekenen. De intresten mogen pas beginnen lopen na afloop van deze wachttijd.

Ben je een kmo? Indien je klant niet binnen de termijn betaalt, mag je de intresten wél laten lopen vanaf de verzenddatum van de herinnering.

  • Begrenzing schadevergoeding

Wees de maxima uit de nieuwe wet indachtig bij het bepalen van schadevergoedingen en intrestvoeten. Doe je dat niet? Dan zijn de bedragen nietig en zal je dus geen compensatie krijgen voor de wanbetaling.

Je algemene voorwaarden nog niet aangepast? Voeg deze twee items dan snel toe om je onderneming veilig te stellen. Uiteraard helpen we je graag om dit op een correcte manier te doen! Contacteer ons.

terug